Študentský tím FME Racing Team, ktorý pôsobí pri Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej Fakulty STU v Bratislave sa po šesťročnej prestávke, do veľkej miery zapríčinenej pandémiou covid-19, opäť predstavil na pretekárskom okruhu. Na medzinárodnej študentskej súťaži Shell Eco Marathon 2025, ktorá sa konala v dňoch 10. – 15. júna 2025 na poľskom okruhu Silesia Ring, zajazdil nanovo vyskladaný tím 360 kilometrov na jeden liter paliva. O dojmoch zo súťaže aj plánoch tímu do budúcnosti sme sa po návrate z Poľska rozprávali s kapitánom tímu Martinom Šebikom a pilotkou Simonou Mackovou.
Ako hodnotíte účasť tímu FME Racing Team na medzinárodnej študentskej súťaži Shell Eco Marathon 2025?
MARTIN ŠEBIK: Do súťaže sme išli ako novozložený tím, no aj napriek tomu sme si dobre sadli. Našim cieľom bolo nabrať skúsenosti a zistiť, ako na tom sme, aká je naša východisková situácia. A to sa nám aj podarilo. Po pretekoch máme dlhý zoznam nedostatkov aj vylepšení, na ktorých treba zapracovať.
SIMONA MACKOVÁ: Vedeli sme, že obnoviť tím po šiestich rokoch nebude úplne ľahké. Zamerali sme sa predovšetkým na technickú kontrolu. Prešli sme ju na prvýkrát a to bol veľmi pozitívny zážitok z celej akcie. Odjazdili sme všetkých šesť jázd. Jedna jazda sa nám nepodarila, v deviatom kole sme mali poruchu, a pri jednej jazde sme pre komunikačný šum namiesto jedenástich kôl išli dvanásť kôl. Všetky ostatné jazdy sme však potom dojazdili bez chyby. Spolu sme najazdili okolo 800 kilometrov, a to vnímam veľmi pozitívne.
MARTIN: Aj v spotrebe sme sa neustále zlepšovali. V nemeranom tréningu sme podľa našich vlastných prepočtov prešli asi 270 kilometrov na liter paliva, pri prvom pokuse sme prešli 301 kilometrov a napokon sa nám podarilo prejsť 359,6 kilometrov, čo bol aj náš traťový rekord.
Čomu pripisujete zlepšujúci sa výkon na trati?
MARTIN: Na celkový výsledok má vplyv aj technika jazdy, konštrukcia vozidla aj úpravy v riadiacej jednotke, ktoré sme počas piatich dní vykonávali.
SIMONA: Veľa závisí napríklad aj od pneumatík.
MARTIN: Presne tak, oficiálne Michelin pneumatiky určené pre túto súťaž s nízkym valivým odporom a tuhou bočnicou sú o 70 % výkonnejšie. My sme ich nemali. Do budúcnosti to budeme musieť vyladiť a zaobstarať si ich.
Ako to vyzeralo na okruhu? Priblížite nám aj atmosféru na trati a v zákulisí? Spolupracovali ste s ostatnými tímami či medzi vami panovala rivalita?
MARTIN: Poľský okruh Silesia Ring bol veľmi pekne zrekonštruovaný. Položili naň nový asfalt a veľmi dobre sa tam jazdilo. A v zákulisí sme boli všetci kamaráti a navzájom sme si pomáhali. Na trati to bolo trošku ostrejšie, ale to asi lepšie zhodnotí kolegyňa (úsmev).
SIMONA: Na trati to bolo občas niekedy trochu vtipné, lebo pri predbiehaní sa muselo trúbiť (smiech). Ja osobne som však neprišla do kontaktu s iným autom. To hodnotím pozitívne, pretože na trati bolo dosť áut.
Proti koľkým tímom ste pretekali? Zúčastnili sa súťaže aj iné tímy zo Slovenska?
SIMONA: V našej kategórii vozidiel so spaľovacím motorom bolo 21 tímov, z toho tri neprešli technickou kontrolou. My sme skončili na 15. mieste.
MARTIN: Každopádne, neboli sme poslední (smiech). Zo Slovenska sa zúčastnili tímy z Technickej univerzity v Košiciach a zo Strednej priemyselnej školy dopravnej Trnave.
Aké sú vaše plány do budúcnosti? Čo vás najbližšie čaká?
MARTIN: Náš plán je začať si odškrtávať náš to-do list (úsmev) a možno si aj trochu viac upratať zázemie, dielňu. Chceli by sme brzdovú stolicu, nech vieme lepšie vyladiť motor. Potrebujeme tiež na našom vozidle opraviť kabeláž, zlepšiť interiér, možno na budúci rok predstaviť aj nové farby. A v neposlednom rade musíme naháňať sponzorov.
SIMONA: Je toho dosť. A my baby chceme ešte aj v dielni vymaľovať (smiech).
Čaká vás nepochybne veľa práce. Kedy plánujete začať?
MARTIN: Do mája máme ešte času dosť (smiech). Ale v prvom rade by sme ešte počkali do septembra. Vtedy sa zverejnia nové pravidlá súťaže, ktoré sa každý rok menia, a takisto sa oficiálne zverejní aj miesto konania. Postupne budeme musieť zháňať aj financie. Ak budú preteky v roku 2026 v Saudskej Arábii, bude to oveľa nákladnejšie. Už nám nebude stačiť požičať si dodávku pre deväť ľudí. Uvidíme ako to nakoniec dopadne a či sa nájde niekto, kto bude mať kapacitu všetko riešiť, pretože tá logistika naozaj nie je jednoduchá. Treba zabezpečiť lietadlo, poslať dve krabice, jednu s vecami do dielne, druhú s vecami do kempu. Potrebujeme schopných ľudí, na ktorých sa vieme spoľahnúť.
Budete robiť aj nábor nových členov tímu?
MARTIN: Premýšľame o tom, ale myslím si, že sa nám tento rok podarilo vyskladať dobrý tím, takže sa veľmi neoplatí začínať znovu s niekým od nuly.
SIMONA: To je pravda, sme super tím.
MARTIN: Bolo by ale fajn mať v zálohe napríklad náhradného vodiča. A v budúcnosti nám budú určite chýbať doktorandi. Martin [Bernáth] končí budúci rok. Je veľmi šikovný a vyzná sa, pre tím to bude strata. Síce s nami môže ísť na súťaž ako konzultant aj po tom, čo skončí školu , ale už nebude mať toľko času venovať sa nám. Sme veľmi radi, že nám tento rok pomohol, bez neho by sme nedosiahli takýto dobrý výsledok.
Ako ste sa do tímu dostali vy?
SIMONA: Mňa priviedol do tímu Martin.
MARTIN: Ja som sa stal kapitánom vlastne proti svojej vôli (smiech). Piataci, ktorí končili inžinierske štúdium, sa tomu už nemali ako venovať, a ja som po nich v deň odovzdávania prvej fázy účasti na súťaži zdedil kľúče od dielne. A keďže poznám niekoľko prvákov, spomenul som im to, a oni si už o tíme povedali medzi sebou. Nábor si vlastne spravili sami (smiech).
Simona, vy ako prváčka ste sa odhodlali na pomerne náročnú úlohu. Ako ste sa cítili v role pilotky? Predstavili sa na trati aj muži-piloti?
SIMONA: Bolo ich pomenej, predsa len my ženy sa na túto rolu hodíme lepšie. Sme menšie a ľahšie a to pri monoposte dosť zaváži. Pilotovanie ma veľmi baví a šoférovať taký stroj bola skvelá skúsenosť. Rada si ju zopakujem aj v ďalších rokoch.
Za príkladnú reprezentáciu Strojníckej fakulty STU v Bratislave na medzinárodnej úrovni ďakujeme členom tímu FME Racing Team:
Andreas Balázsi, 1. ročník Bc.
Ing. Martin Bernáth, doktorand
Tomáš Maximilián Bernát, 1. ročník Bc.
Ing. Juraj Dobrovolný, doktorand
Simona Macková, 1. ročník Bc.
Martin Šebik, 4. ročník Bc.
Martina Šolcová, 1. ročník Bc.
Ema Ťažiarová, 1. ročník Bc.