Katedra matematiky - 50 rokov SVŠT (1987)
Samostatná katedra matematiky vznikla v r. 1961 vyčlenením 7 pedagogických pracovníkov z Katedry matematiky SVŠT. Prvým vedúcim katedry bol Doc. RNDr. František Krňan, neskôr RNDr. Ing. Gabriel Oravec, ktorý venoval hlavnú pozornosť kádrovému budovaniu katedry. Od r. 1981 je vedúcim katedry Doc. RNDr. František Šišolák, CSc. Katedra sa člení na oddelenie matematickej analýzy, oddelenie algebry, oddelenie aplikovanej matematiky a výpočtovej techniky a oddelenie deskriptívnej geometrie. V pedagogiskom procese zabezpečuje katedra výučbu základného kurzu matematiky a konštrukčnej geometrie, ako aj špeciálne prednášky z matematiky na študijných odboroch. Vedeckovýskumná činnosť sa zameriava predovšetkým na matematickú analýzu, algebru a teóriu čísel a metodiku vyučovania matematiky na vysokých technických školách. Významné výsledky dosiahla katedra najmä v oblasti diferenciálnych rovníc a v oblasti algebry. Pracovníci katedry publikovali do r. 1985 13 monografií a 36 článkov.
Na prednáške z matematiky
Katedra fyziky - 50 rokov SVŠT (1987)
R. 1961 vznikla vyčlenením z Katedry fyziky EF SVŠT samostatná Katedra fyziky SjF SVŠT. Vedúcim katedry bol spočiatku Prof. Dr. Jozef Garaj, od r. 1970 Prof. Ing. Jozef Petráš, CSc., od r. 1986 Doc. RNDr. Juraj Dillinger, CSc. V pedagogickom procese katedra zabezpečuje výučbu predmetov fyzika, nukleárna fyzika a optika. Vo vedeckovýskumnej činnosti sa katedra v oblasti fyziky orientuje najmä na uplatnenie optických metód v meraní fyzikálnych veličín, využitie prirodzených i syntetických hologramov pri štúdiu deformácie telies, bezkontaktné pyrometrické meranie teplôt a rozvoj kolorimetrie. Do r. 1985 publikovali pracovníci katedry 1 monografiu, 72 článkov, vypravovali 2 vynálezy a 30 výskumných správ.
Cvičenie z optiky
Katedra matematiky - 60 rokov STU (1997)
Katedra vznikla na Strojníckej fakulte v roku 1961 rozdelením Katedry matematiky Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave, ktorá dovtedy zabezpečovala výučbu matematiky na všetkých fakultách SVŠT. Prvým vedúcim bol doc. RNDr. František Krňan, nasledovali RNDr. Ing. Gabriel Oravec, doc. RNDr. František Šišolák, CSc., prof. RNDr. Jozef Eliaš, CSc. a doc. RNDr. Ladislav Halada, CSc. Od roku 1997 je vedúcim doc. RNDr. František Šišolák, CSc. Katedra má oddelenie matematickej analýzy, oddelenie numerických metód, pravdepodobnosti a štatistiky a oddelenie konštrukčnej geometrie. Zabezpečuje výučbu matematiky, konštrukčnej geometrie a počítačovej grafiky, numerických metód, základov počtu pravdepodobnosti a matematickej štatistiky v 1. a 2. ročníku inžinierskeho štúdia. Okrem toho zabezpečuje prednášky a cvičenia vybraných častí z matematiky podľa požiadaviek odborných katedier v 4. a 5. ročníku inžinierskeho štúdia, v prvých dvoch ročníkoch bakalárskeho štúdia a v postgraduálnom štúdiu, ktoré organizuje fakulta. Vedecká činnosť sa zameriava na oblasť matematickej analýzy, diferenciálnych rovníc a teórie reálnych funkcií, ďalej na oblasť algebry, numerických metód, počítačovej grafiky a metodiky vyučovania matematiky na vysokých školách technických. Pracovníci katedry sa zúčastňujú na riešení výskumných úloh na katedre ako aj v rámci spolupráce s inými pracoviskami, najmä v rámci inštitucionalizovaných projektov: Algebraická teória pologrúp, Geometrické štruktúry v počítačovej grafike, Počítačové spracovanie vizuálnej informácie a Počítačom podporovaná výučba matematiky a matematickej štatistiky. Katedra spolupracuje s odbornými katedrami fakulty a podieľa sa na výchove mladých vedeckých pracovníkov prostredníctvom prednášok a konzultácií. Pracovníci katedry sa pravidelne zúčastňujú kenferencií a seminárov poriadaných doma a v zahraničí.
Katedra fyziky - 60 rokov STU (1997)
Počiatky vzniku katedry sú spojené s vytvorním Ústavu technickej fyziky v roku 1938, ktorého prvým prednostom bol prof. J. Sahánek a v ďalších rokoch ho viedol prof. D Ilkovič, DrSc. Katedra fyziky SjF STU vznikla v roku 1961 oddelením z Katedry fyziky na EF, ktorá pôvodne zabezpečovala výučbu fyziky na všetkých fakultách SVŠT. Jej prvým vedúcim bol prof. RNDr. J. Garaj. Od roku 1970 viedli katedru prof. Ing. J. Petráš, CSc., doc. RNDr. J. Dillinger, CSc. a doc. RNDr. J. Weiss, CSc. V súčasnosti má katedra 14 pracovníkov, z toho 12 padagógov. Vedie ju doc. RNDr. J. Dillinger, CSc. V pedagogickej oblasti poskytuje katedra vzdelávanie zo základnej univerzitnej fyziky, technickej optiky, jadrovej fyziky, matematickej fyziky a z radu dôležitých metód používaných v rôznych technických odvetviach. Podľa svojho odborného profilu sa orientuje prevažne na optiku, ale jej základná profesionálna kádrová štruktúra jej umožňuje zamerať sa aj na rozvoj takých disciplín, akými sú fyzika tuhých látok, mechanika kontinua, jadrová a subjadrová fyzika a kvantová fyzika vôbec. Do etapy súčasnej pedagogickej aktivity pracoviska patrí tiež zavádzanie počítačovej techniky a elektroniky do učebného procesu, ako aj modernizácia jeho obsahu a metód. Katedra sa podieľa aj na doktorandskom štúdiu na fakute. V oblasti vedeckej činnosti je od vzniku katedry prioritným smerom optika a jej aplikácie v praxi, najmä v strojárskom priemysle. Hlavné smery výskumu sú kolorometria, holografia a rádiometria. V uplynulom období sa robili na katedre metrologické merania v kolorometrii pre celú ČSFR a porovnávacie merania kolorometrických veličín v spolupráci s niektorými európskymi inštitúciami. Výsledky zo špecifických problémov kontroly, získané v holografii, akceptovali pre svoje ciele viaceré závody. Pyrometer, vyvinutý na katedre v rámci rádiometrických výskumov merania teplôt, používa rad domácich podnikov. Z ďalších výskumov si zasluhujú pozornosť výsledky, ktoré sa získali pri skúmaní neutrónového žiarenia a štruktúry materiálov, interakcie a štruktúry subjadrových častíc, fyziky amorfných systémov, ako aj modernizácie vyučovania fyziky. Z ďalšieho výskumného programu katedry treba spomenúť rozvoj primárnej etalonáže v kolorimetrii, aplikáciu holografie na analýzu deformácie a napätí v strojných súčiastkach, rádiometriu v ekológii a rádiometrické merania teplôt, AAD prístup k lineárnej interakcii častíc a efektivitu samostatnej práce študentov v rámci základného kurzu fyziky.